Утицај акредитације на међународну трговину
ОпштеОбавештењаМеђународне активностиМеђународна трговина има виталан значај за развој и економски раст земље јер може да генерише радна места, смањи сиромаштво и повећа економске могућности. Недавно, значајан раст међународне трговине истакао је потребу да се идентификују фактори који промовишу и олакшавају комерцијалне размене између земаља.
Један од најзначајнијих аспеката при извођењу трансакција преко граница је поверење. Поверење је основа сваког ефикасног економског система. Оно олакшава трансакције између појединаца, компанија и влада; подстиче инвестиције и иновације; омогућава формулисање ефективних политика; и генерише већи раст. У том контексту, трговинске трансакције захтевају поуздане гаранте. Стога је безбедност преко граница у вези са интегритетом резултата оцењивања усаглашености један од најзначајнијих аспеката у консолидовању међународне трговине.
У том смислу, акредитација је алат који се користи за осигурање поверења у међународне трговинске трансакције. Акредитација је део инфраструктуре квалитета и гарантује учесницима у економији да су добра и услуге којима се тргује усаглашени са стандардима утврђеним у међународним прописима. Односно, акредитација је потврда од независне треће стране (акредитационог тела) да је тело за оцењивање усаглашености (ТОУ) компетентно да изврши одређени задатак оцењивања усаглашености.
Акредитација је допринела смањењу трошкова и времена поновног оцењивања када производи улазе и излазе из различитих тржишта. Акредитација осигурава да су стандарди, спецификације и методе оцењивања усаглашености исти, што омогућава да сертификат о акредитацији буде признат широм света. Ово смањује трошкове оцењивања усаглашености и ризик од одбацивања роба или услуга од стране међународних трговинских партнера. На тај начин, акредитација отвара извозна тржишта за домаће индустрије, подстиче индустријски развој и промовише транспарентност.
Истраживања су показала значај стандарда, акредитације и њихове ефекте на међународну трговину. На пример, студијом коју је спровео Центар за економију и пословно истраживање, (Centre for Economics and Business Research (CEBR)) у Великој Британији, закључено је да су стандарди допринели 23% раста бруто домаћег производа (БДП) Велике Британије током последњег века. С друге стране, према Институту за економска истраживања Новог Зеланда (New Zealand Institute of Economic Research), акредитација представља извозну премију од 4,5 милијарде новозеландског долара.
На крају, дугорочни циљ акредитације и међународних споразума је потпуно прихватање и признавање, од стране јавног и приватног сектора, акредитованих услуга оцењивања усаглашености међу члановима споразума.
Ово ће омогућити да циљ слободне трговине „контролисано, испитано и сертификовано једном, прихваћено свуда“ постане стварност.
О овоме можете погледати и ОВДЕ